Lyhyt MathCheck-ohje (uuteen välilehteen)
Friteerattuja kananpaloja saa 6:n, 9:n ja 20:n pakkauksissa. Tasan 21 kananpalaa voi ostaa ostamalla kaksi 6:n ja yhden 9:n palan pakkauksen. Tasan 19 kananpalaa ei voi ostaa millään. Tavoitteemme on selvittää, mikä on suurin määrä kananpaloja, jota ei voi ostaa millään.
Teemme kaksi havaintoa koskien 6 ja 9 (mutta ei 20) palan pakkauksista muodostettavissa olevia lukuja:
Perustele itsellesi, että kolmea palaa ei saa muodostettua. Asia on helppo, mutta päättelemisen harjoitteleminen kannattaa aloittaa helpoilla asioilla. Kun olet valmis, katso opettajan muotoilema perustelu tästä. 6 palan pakkaus sisältää liikaa paloja. 9 palan pakkaus sisältää liikaa paloja. Jos pakkauksia otetaan monta, niin paloja tulee vielä enemmän liikaa. Ei yhtään pakkausta ei tuota 3 palaa, koska se tuottaa 0 palaa.
Pohdimme hetken tämän päätelmän rakennetta. Se jakautui kolmeen tapaukseen, jotka yhdessä kattoivat kaikki mahdollisuudet. Mitkä ne olivat, ja miten yksi niistä käytti toista apunaan? Kun olet miettinyt, katso opettajan vastaus tästä. Tapaukset olivat (a) nolla pakkausta, (b) yksi pakkaus ja (c) vähintään kaksi pakkausta. Niistä (c) käytti (b):tä: koska jo yksikin pakkaus tuottaa liikaa paloja, niin monta pakkausta tuottaa myös liikaa.
Puuttuvat kolmella jaolliset tapaukset saadaan näin.(Muistithan miettiä ensin itse?) Ostetaan yksi 9 palan pakkaus ja tarvittava määrä 6 palan pakkauksia.
Kun todistimme väittämän B, emme lainkaan ottaneet huomioon, että voidaan ostaa samalla kertaa esim. kaksi 9 palan pakkausta ja neljä 6 palan pakkausta. Miksi tämä ei ole ongelma? Open selitysTavoitteena oli todistaa, että kaikki luvut 0, 6, 9, 12, 15, 18, … (kolmonen puuttuu tarkoituksella) saadaan muodostettua. Riittää, että ne saadaan muodostettua jollain tavalla. Ostamalla kaksi tai useampia 9 palan pakkauksia saadaan ylimääräisiä tapoja muodostaa ym. lukuja, mutta niitä ei tarvita, koska samat luvut saadaan jo käsitellyillä tavoilla.
Oliko väittämä A tässä suhteessa samanlainen vai erilainen? Open selitysErilainen. Siellä piti ottaa huomioon kaikki mahdolliset yhdistelmät 6 ja 9 palan pakkauksista. Piti todistaa, että mikään yhdistelmä ei tuota muita kuin kolmella jaollisia lukuja.
Vielä on miettimättä, mitä saadaan aikaan, jos ostoksessa saa olla mukana myös 20 palan pakkauksia. On helppo hoksata, että jos ostaa kolme 20 palan pakkausta, niin se ei tuo lisää lukuja verrattuna niihin, jotka osaamme jo muodostaa. Miksi?Kolmella 20 palan pakkauksella saadaan 60 palaa. Sama määrä saadaan kymmenellä kuuden palan pakkauksella.
Kohta mietimme, mitä saadaan aikaan yhdellä tai kahdella 20 palan pakkauksella. Miksi neljä tai viisi tai mikään kahta suurempi määrä 20 palan pakkauksia ei tuo lisäarvoa? Open löpinäKaikki sellaiset tapaukset ovat muotoa ”enintään kaksi 20 palan pakkausta plus jokin kolmella jaollinen määrä 20 palan pakkauksia”. Jälkimmäinen osuus tuottaa jonkin monikerran 60 palasta, ja se saadaan ostamalla jokin monikerta ryhmiä, joista jokaisessa on kymmenen kuuden palan pakkausta. Siksi vain ensimmäinen ja toinen 20 palan pakkaus voivat tuottaa lisää mahdollisuuksia.
Nyt tiedämme kolmessa tapauksessa suurimman luvun, jota ei voi muodostaa:
Kuten varmaan huomasit, tehtävän tavoitteena oli saada sinut harjoittelemaan päättelyn jakamista osiin ja kunkin osan päättelemistä täsmällisesti, kaikki olennainen huomioon ottaen. Koetko, että päättelytaitoa voi opiskella näin? Kannattaako opettajien laatia lisää tämänkaltaisia tehtäviä? Tuo demotilaisuuteen paperilappu, johon olet kirjoittanut ”kyllä”, ”ei” tai ”en tiedä” ja mielellään myös pikkuisen perusteluja.