Järjestimme Nörttiseminaarin paluun, kaikkien oman varaventtiilin, johon moni tuli puhumaan bittiä pelkäämättä, että muiden katse ympärillä lasittuu. Samassa tilaisuudessa järjestettiin Ohjelmointikielten periaatteiden seminaari, joka oli vastaavan kurssin osasuoritus. Yhteisseminaari alkoi tiistaina 27.5.2003 kello 12:00 Agoran salissa Delta. Keskustelua jatkettiin ainakin tunnin yli sovitun loppumisajan. Seuraavassa lista esityksistä, ja kopiot joistakin esityksistä. Lisää esityksiä ja kuvia esityksistä tulossa. Vesa Kaihlavirta ja Tuukka Hastrup Tiivis ilmaisu ohjelmointikielissä Ohjelmoinnissa tiiviyden tavoittelu näkyy lyhyinä ohjelmina, lyhyinä muuttujaniminä ja lyhennemerkintöinä ohjelmointikielten syntaksissa. Abstraktiot ovat tärkeitä sekä ohjelman lyhyyden että syntaksin hyödyllisyyden kannalta. Esimerkkeinä abstraktiosyntaksista käytetään funktio- ja proseduurikutsuja, iteraattoreita sekä säännöllisiä lausekkeita. Jani Averbach Raportti pienestä kielestä nimeltä Sentry Command Language Tässä esityksessä kuvataan pientä sulautetun järjestelmän ohjaamiseen ja käyttämiseen tarkoitettua ohjelmointikieltä, sekä tämän kielen suunnittelulähtökohtia, ja niitä huomioita ja kokemuksia, joihin törmättiin sitä toteutettaessa. Hermanni Hyytiälä, Niko Kotilainen, Joni Töyrylä ja Mikko Vapa Intelligent Peer-to-Peer Networks Resource discovery is an essential problem in peer-to-peer networks as there is no centralized index where to look for information about resources. One solution for the problem is to use a search algorithm that locates the resources based on the local information about the network. In this presentation we describe the use of evolutionary neural networks for finding an efficient search algorithm. PDF Asko Soukka ja Tuukka Hastrup Navidoc - linking documentations via imagemaps "A software engineering documentation tool using ReST and providing multidirectionally hyperlinked UML diagrams." We present a navigational aid for documentation used in software development. Based on using readily-authored UML diagrams as multi-ended links, we hypertexturally connect two distinct areas of documentation: design documents and documentations generated from embedded program code documentations (using tools like Javadoc and Doc++). HTML Rainer Koreasalo Go Rin No Shoftware - Zen ja ohjelmistotuotanto (Tietä etsimässä M. Mushashin ja Edsger W. Dijkstran kirjoituksista) Tämä esitys tarkastelee 1600-luvun japanilaisen miekkailumestari Miyamoto Mushashin kirjoituksia ja näyttää, että viisaus on universaalia vuosisadasta riippumatta, Tässä esityksessä yritetään myös esittää ohjelmistotuotanto Zen-taidemuotona insinööritieteen alalajin sijasta. Tähän pyritään vertailemalla Mushashin ja tohtori Edsger W. Dijkstran kirjoituksia. PDF Janne V. Kujala, Asko Soukka ja Matti Katila: LEGO controllers for prototyping; fast, cheap and fun We show how custom controllers can be built cheaply, with minimal requirements for mechanical and electronic skills, by using a standard computer mouse and LEGO bricks. The utilization of commodity components allows anyone to reproduce a particular design without any tools and to easily prototype new designs. HTML Tuukka Hastrup ja Asko Soukka: Paperbot - unique textures for background use Based on work for recognizably unique textures by Janne V. Kujala and Tuomas Lukka we present a WWW service to bring those textures in public. At first Paperbot generates a unique id from any string (from a person name, for example) calculating a sha-1 sum for it. That sum is passed to the texture generator and a repeatible texture for background use is generated. HTML Kiitoksia kaikille osallistuneille, esittäjille ja yleisölle!