Järjestimme Nörttiseminaarin paluun, kaikkien oman varaventtiilin, johon
moni tuli puhumaan bittiä pelkäämättä, että muiden katse ympärillä
lasittuu. Samassa tilaisuudessa järjestettiin Ohjelmointikielten
periaatteiden seminaari, joka oli vastaavan kurssin osasuoritus.
Yhteisseminaari alkoi tiistaina 27.5.2003 kello 12:00 Agoran
salissa Delta. Keskustelua jatkettiin ainakin tunnin yli sovitun
loppumisajan.
Seuraavassa lista esityksistä, ja kopiot joistakin esityksistä.
Lisää esityksiä ja kuvia esityksistä tulossa.
Vesa Kaihlavirta ja Tuukka Hastrup
Tiivis ilmaisu ohjelmointikielissä
Ohjelmoinnissa tiiviyden tavoittelu näkyy lyhyinä ohjelmina, lyhyinä
muuttujaniminä ja lyhennemerkintöinä ohjelmointikielten syntaksissa.
Abstraktiot ovat tärkeitä sekä ohjelman lyhyyden että syntaksin
hyödyllisyyden kannalta. Esimerkkeinä abstraktiosyntaksista käytetään
funktio- ja proseduurikutsuja, iteraattoreita sekä säännöllisiä
lausekkeita.
Jani Averbach
Raportti pienestä kielestä nimeltä Sentry Command Language
Tässä esityksessä kuvataan pientä sulautetun järjestelmän ohjaamiseen
ja käyttämiseen tarkoitettua ohjelmointikieltä, sekä tämän kielen
suunnittelulähtökohtia, ja niitä huomioita ja kokemuksia, joihin
törmättiin sitä toteutettaessa.
Hermanni Hyytiälä, Niko Kotilainen, Joni Töyrylä ja Mikko Vapa
Intelligent Peer-to-Peer Networks
Resource discovery is an essential problem in peer-to-peer networks
as there is no centralized index where to look for information about
resources. One solution for the problem is to use a search
algorithm that locates the resources based on the local information
about the network.
In this presentation we describe the use of evolutionary neural
networks for finding an efficient search algorithm.
PDF
Asko Soukka ja Tuukka Hastrup
Navidoc - linking documentations via imagemaps
"A software engineering documentation tool using ReST and providing
multidirectionally hyperlinked UML diagrams."
We present a navigational aid for documentation used in software
development. Based on using readily-authored UML diagrams as
multi-ended links, we hypertexturally connect two distinct areas of
documentation: design documents and documentations generated from
embedded program code documentations (using tools like Javadoc and
Doc++).
HTML
Rainer Koreasalo
Go Rin No Shoftware - Zen ja ohjelmistotuotanto
(Tietä etsimässä M. Mushashin ja Edsger W. Dijkstran kirjoituksista)
Tämä esitys tarkastelee 1600-luvun japanilaisen miekkailumestari
Miyamoto Mushashin kirjoituksia ja näyttää, että viisaus on
universaalia vuosisadasta riippumatta,
Tässä esityksessä yritetään myös esittää ohjelmistotuotanto
Zen-taidemuotona insinööritieteen alalajin sijasta. Tähän pyritään
vertailemalla Mushashin ja tohtori Edsger W. Dijkstran kirjoituksia.
PDF
Janne V. Kujala, Asko Soukka ja Matti Katila:
LEGO controllers for prototyping; fast, cheap and fun
We show how custom controllers can be built cheaply, with minimal
requirements for mechanical and electronic skills, by using a
standard computer mouse and LEGO bricks. The utilization of
commodity components allows anyone to reproduce a particular design
without any tools and to easily prototype new designs.
HTML
Tuukka Hastrup ja Asko Soukka:
Paperbot - unique textures for background use
Based on work for recognizably unique textures by Janne V. Kujala
and Tuomas Lukka we present a WWW service to bring those textures in
public. At first Paperbot generates a unique id from any string
(from a person name, for example) calculating a sha-1 sum for it.
That sum is passed to the texture generator and a repeatible texture
for background use is generated.
HTML
Kiitoksia kaikille osallistuneille, esittäjille ja yleisölle!